Friday, August 20, 2010

Majlis Keramaian

Pejam celik pejam celik dah masok bulan Ramadhan dah. Tak lame lagi raye. Sekejap je rasenye mase berlalu. Dan seperti yang korang tau, bulan Ramadhan adalah bulan khas utk orang Islam memperbanyakkan pahala dan mengurangkan dosa. Tapi skang ni, bukan itu isu yang nak aku kongsikan ngan korang.

Tadi aku balek keje agak lambat. Pasalnye aku attend majlis berbuka yang dianjurkan oleh Majlis Perbandaran Manjung yakni tempat aku bertapa sebagai pelajar praktikal. Takde ape yang aku harapkan selain perut aku kenyang menjamahi hidangan yang aku harapkan sedap - sedap belaka. Haha.

Sungguh ramai orang yang hadir. Tak kire muda, tua, kecik, besar, baby, but the odd is kenapa kaum India turut hadir?? Itu yang membuatkan aku jadi janggal. Ye. aku tau kite 1Malaysia tapi bagi aku nak 1Malaysia pown bertempat lah.

Come on la. Ini Majlis Berbuka Puasa dan for sure yang berbuka puasa adalah Umat Islam yakni bangsa Melayu. Bukan tak boleh nak jemput kaum lain tapi sorang dua dah la. Aku tak kesah lagi kalau majlis ni takde unsur - unsur keagamaan tapi masalahnye majlis ni diadakan sekali Bacaan Doa Tahlil. Korang pernah nmpak kaum lain dalam Majlis Tahlil?

Sambil umat Islam kat dewan tu menyebut kalimah suci "Lailahaillallah" sambil tu orang India lalu lalang. Come on la. Have some privacy. Ade majlis yang kite boleh kongsi dan ade majlis khas untuk agama kite sendiri.

Aku tak marah. Even aku takde hak nak marah. Cume aku sedikit confuse ngan cara diorang manage majlis. Camne pulak kaum laen boleh ade. Orang lain belum berbuka diorang dah melantak dulu. Bagi aku, itu je dah mencemarkan keharmonian majlis. Ape salah diorang tggu makan sekali. Baru betul caranye kalau gitu.

Haih. Tak faham sungguh. Kalau rumah terbuka laen beb. Korang sendiri boleh fikir ngan logik akal korang.

Aku harap takde lagi perkara - perkara cmni terjadi. Yang malu sape? Kaum kite sendiri.

0 Bicara Yang Arif:

Post a Comment