Tuesday, August 17, 2010

Jenis - jenis blogger

Assalamualaikum wtb

Selamat berpuasa dan selamat berbuke juge aku ucapkan kat sahabat - sahabat aku a.k.a korang yang membaca ni. Amacam? Dah seminggu kite berpuasa. Ape yang korang rase? Harap - harap bulan Ramadhan tahun ni membuahkan hikmah utk kite semua. ye dak?


Kalau dah berpuasa tu maknenye masa aku terasa lapang siket. Mane taknye. Kalau tak, pantang lepa, mesti nak ade benda utk dikunyah. Ni dah masok bulan Ramadhan ni memang terluanglah siket mase aku. Ade yang keje tu sejahteralah dengan kerja mereka. Yang bersekolah, atas meja memang basahlah ngan air liur basi. Tapi aku, sekarang ni dah rajin nak merayap dari satu blog ke satu blog. Dan dari situ aku dapat satu idea utk buat satu Entry berkenaan dengan cara para – para blogger menyemakkan blog dorang.


1. Menceritakan kisah hidup dan perasaan.


Ni lah jenis blog yang paling “common” aku jumpe. Mesti nak cerita pasal diri dorang, bf dorang, gf dorang, perasaan, marah lah, tension la, dan semua hal berkaitan dengan diri masing - masing. Dorang jadikan blog dorang sebagai diari siber. Ape yang dorang buat, ape yang dorang rase semuanya dorang muatkan dalam blog dorang sebagai tatapan utk pembaca – pembaca dorang.


Bagi aku blog camni okay je. Cume kadang – kadang citarasa para pembaca tak sama. Yelah kan, asyik nak cerita pasal diri sendiri je, cam diri dy tu artis je. Hehe. Tapi lantak dialah. Dia punye blog. Kita yang membaca ni kalau bosan cari la blog lain.


2. Memberikan info – info yang bagus


Blog jenis ni aku suke. Tak kire lah dari segi ape pown kan. Ade yang bagi info pasal perihal komputer, kesihatan, masakan, permotoran, macam – macam lagi la. Ape yang aku suke pasal blog jenis camni adalah kadang – kadang info yang dorang bagi tu langsung aku tak terfikir utk cari dalam Search Engine.


Sebenarnya benda – benda yang dorang bagi tu sume aku brani cakap 80% dorang amek dari Internet. Tapi okay la kan. Kire cam dorang tolong carikan utk kite. Dan aku ucapkan terima kasih utk dorang.


3. Mengkritik hal ehwal semasa


Ini pown aku suke gak. Haha. Bukan sebab ape. Seronok untuk dibaca. Ade je hal dy nak kritik. Itu salah, ini salah. Kadang – kadang aku gelak je bace blog jenis ni. Orang tak kacau dy pown sebenarnye tapi “maybe” dia terasa “annoyed”.


Yang bagusnya dorang ni. Dorang alert tentang hal – hal sekeliling dorang. Aku suke!


4. Buat entry yang panjangnye cam status Fesbuk.


Pergh! Yang ini aku tak tahan. Blog dah cukup fancy dah. Followers boleh tahan lah banyak. Tapi entry – entry yang aku bace, sorry to say tak menarik langsung. Yang aku herannye ade je yang follow. Ape yang dorang bace tah. Haih.



Tapi, ape – ape hal pon itu sume hak individu. Aku cume bertinta berdasarkan ape yang aku baca. Maaf kalau ade yang terasa hati. Peace guys!!

0 Bicara Yang Arif:

Post a Comment