Wednesday, August 18, 2010

The Snickers

Assalamualaikum wtb

Tengah khusyuk bermuka buku tibe2 aku rase lapar. Aku ni bile dah lapar mesti kepala otak aku akan fikirkan satu jenis makanan. Selalunye makanan yang bermain dalam kepala ni adalah makanan panas. Kali ni tah kenape hati aku meronta – ronta nak mencekik chocolate bars.

Tapi nak makan yang mane eyh. Cadbury? Oh no. Not my taste. Hahaha. Tapi ape je pilihan yang aku ade kat Beruas yang serba kecik ni. Aku pown stat moto tros perambat ke kedai Kuning kat tengah pekan nun. Sambil bawak motor aku dah fkir nak makan yang mane dan aku memutuskan utk makan Kit Kat Chunky! Lame ta kunyah mende alah tu. Sampai2 je kedai aku capai Nescafe Ais dulu. Pastu melilau cari Kit Kat Chunky tu. Cari punye cari haram tak jumpe. Rupenye2 “aney” kdai tu pown tak tawu yang Kit Kat ade yang jenis bar. Dy jual Kit Kat fingers tu je. Takpe la. Takde rezeki aku. Last – last, aku maleh nak pk dah, aku capai je Snickers yang aku nmpak mase nak ambik Nescafe Ais tadi.
Aku bayar, aku balik.

Sambil melayan lagu – lagu yang aku import daripada Mad, aku pown kunyah la mende alah tu. Pergh! Korang faham sendiri je la. Makan mende ni bukan boleh laju – laju. Lenguh otot – otot mulut ni. Hehehe. So, dah terlanjur aku makan Snickers, jom aku tunjukkan serba sedikit info mengenai bar coklat yang terkenal ni.

__________+*+*+__________
Snickers adalah bar coklat yang dibuat oleh Mars Incorporated. Ianya terdiri daripada nougat kacang yang di lapiskan dengan kacang goreng dan karamel dan disaluti coklat susu. Snickers adalah bar coklat terlaris sepanjang masa dan mempunyai jualan global tahunan US $ 2 bilion.

Original The Snickers ni dulu dijual sebagai Marathon di United Kingdom dan Ireland.

Kite sedap je mengunyah kan? Ni aku nak bgtawu ape yang ade dalam bar ni.

Susu coklat (gula, cocoa butter, coklat, susu skim, laktosa, lemak susu, lesitin soya, aroma buatan), kacang tanah, sirap jagung, gula, susu skim, mentega, lemak susu, minyak soya separuh hidrogenasi, laktosa, garam, putih telur dan buatan rasa.

Takde kod ‘E’ kan? Hehehe.
Yang kite slalu jumpe kat sini cume satu jenis Snickers je kan? Plastik dy warne hitam. Kalau korang nak tawu, Snickers ni berubah – ubah dalam satu jangka masa. Bukan berubah la. Tambah keluaran.

• 1970: Snickers Munch
• 1989: Snickers Ice Cream bar
• 1996: Snickers Ice Cream cone
• 2001: Snickers Cruncher bar (rebranded Snickers Munch in some markets, still sold as "Cruncher" in Germany, Egypt, Poland, Latvia, Austria, Slovakia, Israel, Sweden and The Netherlands)
• 2002: Snickers Almond bar
• 2002: Cookies & Snickers
• 2004: Snickers Marathon energy bars
• 2006: Snickers Duo
• 2006: Snickers Xtreme (5 grams (0.18 oz) of protein per serving, lack of nougat)
• 2007: Snickers Dark (dark chocolate)
• 2008: Snickers Charged (limited edition, contains caffeine, taurine and B vitamins)
• 2008: Snickers The Lot (Crispy pieces in a thick cream, caramel, sprinkled with a large amount of nuts, covered in chocolate (Australia and New Zealand)
• 2009: Snickers Fudge
• 2010: More Nuts, a limited edition featuring 10% higher nut content
Others include:
• Snickers fun size (also called minis)
• Snickers Flapjack
• Peanut Butter Snickers
• Snickers Gold
• Snickers Cake
• Snickers Ice Cream (brownies, bars, tubs, and cones)
• Snickers Nut N Butter Crunch
• Snickers Crazy Peanuts (limited edition, sold in Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Germany, Hungary, Latvia, Lithuania, Norway, Poland, Slovakia and Slovenia)
• Snickers Hard (limited edition, sold in Armenia, Czech Republic, Latvia, Lithuania, Poland and Slovakia)
• Snickers 220 V (limited edition, contains guarana and L-carnitine, sold in 2007 in Slovakia and Poland)
• Snickers P'opables
• Snickers Hazelnut (Australia, Poland, Duo bar)
• Snickers Maximus (limited edition, extra chewy caramel, no nougat, sold in New Zealand & Germany only)
• Snickers miniatures in Celebrations
• Snickers Maple (limited edition, sold in Canada only)
• Snickers with Green Filling (limited edition, sold as a tie-in with the movie Shrek the Third.
• Snickers Adventure Bar (limited edition, sold as Indiana Jones promotion, chocolate, nuts, spice, and coconut flavor)
• Snickers Rockin' Nut Road (limited edition, sold as Rocky Nut Road in Canada, contains almonds, caramel, marshmallow flavored nougat, dark chocolate)
• Snickers Chocolate Spread
(sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Snickers)


Snickers aku pown dah abes aku baham so setakat ni je kot pembelajaran kite pasal bar coklat yang berlemak ni. Hehe. Kalau korang terasa teruja nak tawu lebih pasal Snickers, boleh terus ke website dorang – www.snickers.com (agak – agak korang aku dapat upah tak sbb promote produk dorang?)
Adios!

0 Bicara Yang Arif:

Post a Comment