Monday, July 26, 2010

Orang Tengah

Assalamualaikum wtb

Yaw~

Saludos a mis lectores! (konon2 nak speaking spanish) Hehe. Maksudnya Salam sejahtera pembacaku! Tapi bukan itu yang aku nak cerita kat korang sume.

Korang pernah rase jadi orang tengah? Tak kire la dalam ape jua situasi pown. Ape yang korang rase? Sedih? Seronok? Suke? Macam2 lah kan. Actually, it is depends on the situation. Kadang - kadang kalau kite berjaya membawa watak sebagai orang tengah memang kite rase gembira. Tapi akan jadi sedih kalau kite yang bergelar orang tengah ni tibe2 menjadi punca sesuatu masalah. Elok masalah tu kecik jadi besar pulak angkara kite. Tu yang tak best tu.

__________*+*+*__________

Situasi orang tengah ni terjadi pada diri aku semalam. Aku dah banyak kali jadi orang tengah ni sebenarnya. Dan banyak dah kes yang aku selesaikan. Tapi tak semua la. Betul la orang kata, makin meningkat umur kite, makin mencabar dugaan yang bakal kite hadapi.

Kes kali ni melibatkan orang yang paling hampir dan paling aku sayangi. Yes! My dad and my mom. Korang bayangkan la sendiri. Mengadili ibu bapa sendiri.

Bukan niat aku nak aibkan keluarga aku sendiri. Aku cuma nak share ngan korang pengalaman aku.

Isunye taklah besar mane. Kes ni bermula bila ayah aku membangkitkan satu isu ngan aku. So kitorang berbincanglah. Sampai lah tyme ibu aku mencelah. Maka topik yang baru aku bincangkan ngan ayah aku tadi beralih kepada topik lain. Sampailah keadaan menjadi semakin tegang. Ayah aku dah mule meninggikan suara. And my mom dah mule mengalirkan airmata. Aduh. Perasaan aku dah mule lain. Macam2 yang ade dalam paleotak aku ni.

"Salah aku ke?"

"Ape yang aku dah buat ni?"

"Aduhh.. Ni yang aku tak gemar ni"

"Ish.. Hmm.. Wargh"

Hampir sepuluh minit bertikam lidah then ayah aku tanye.

" Pada pendapat kamu bang, Sape yang betol??"

Pergh!! Soalan yang sangat membuat aku jadi.. arrgghhhh~~~~

Kalau berdasarkan ape yang ayah aku cakap memang dy betol tapi takkan aku nak saketkan ati mak aku dengan membenarkan hujah2 ayah aku? Oh no. Then aku buat keputusan untuk berdiam diri lalu berkata

"Entah la, abang sendiri tak faham."

Cube la korang bayangkan sendiri keadaan aku tu jadi kat korang. Ape yang korang rase? My dad is the greatest dad in the world and aku taknak dy saket ati dengan keputusan yang aku buat. And my mom, come on la.. korang sendiri tau kan simbolik syurga tu berada kat mane. dan sudah tentunya aku tidak akan membiarkan airmata ibu aku mengalir angkara mulut anaknya.

So, lepas pada konflik tu, kitorang dinner same2. Ayah aku terus meneguhkan hujahnya yang sememangnya fakta belaka. Dan ibu aku terus membisu seribu bicara. Ok fine. Ayah aku takde terasa hati ngan aku. Fuh~ And skang aku risaukan ibu aku.

Abes makan perut ayah aku meragam then dy terus ke tandas. Dan aku tak lepaskan peluang tu untuk pujuk ibu aku. Dan nasib baik lah dy pown takde terasa hati ngan aku. Fuh~

Sekarang antara aku ngan mereka dah okay. Diorang pown dah mule faham keadaan masing - masing.

__________*+*+*__________

Aku bukan ape geng. Kita kena ingat. Siapa kite tanpa mereka. Sikit pown terluka hati mak kita tu, maka murka menanti kita.

Actually post ni aku buat khas untuk Hari Ibu Bapa yang telah lalu semalam. Sori la kalau aku ade terkasar bahasa or cerita aku tadi ade menyentuh sensitiviti mane2 pihak.

See you then:D

0 Bicara Yang Arif:

Post a Comment