Thursday, July 1, 2010

Kamen Rider

Assalamualaikum wtb.

Yaw~

Aliff kembali mencoretkan ruang blognye setelah di sound oleh seketul kuih tradisional yang bernama dodol! Yeah!~ At least aku tawu ade orang bace blog aku ni. Takde la aku tulis benda ni bodo2 je.

Orait! Post aku kali ni psl satu adiwira Jepun yang sangat diminati sejak dari taun aku blom lahir lagi. Sape2? Ultraman? Bukan. Ultraman lagi lame. Jwapannye adalah Kamen Rider atau dlm bhsa Omputihnye Masked Rider. Perkataan "Masked" di ambil dari perkataan Jepun tu la, "Kamen" yang maksudnye dalam Bahasa Melayu "Bertopeng". Faham tak?

Okay. Bia aku terangkan serba sikit psl Kamen Rider ni.

Kamen Rider merupakan sebuah cerita sci-fi mingguan dibuat oleh mangaka Jepun Shotaro Ishinomori. Ia memulai debutnya sebagai siri televisyen tokusatsu pada tarikh 3 April 1971 hingga 10 Februari, 1973 ditayangkan di Mainichi Broadcasting System dan NET TV (sekarang TV Asahi). Sebuah adaptasi manga ini juga muncul di Shonen Magazine sekitar tempoh yang sama. Siri ini telah melahirkan ramai sekuel dan berkembang menjadi franchise. Tu pasal skang ni korang jumpe banyak sangat siri Kamen Rider.


Ni la dy rupe paras terkini Hiroshi Fujioka yakni pelakon utama bagi watak Kamen Rider 1.

Untuk bagi korang faham. Ni aku ceritakan sikit sejarah kewujudan Kamen Rider.

Kisah ini terjadi di dunia dilanda Shocker( Penjahat), sebuah pertubuhan pengganas misteri. Untuk lebih rencananya untuk menguasai dunia, Shocker direkrut melalui agen penculikan, menukar mereka menjadi korban cyborg mutan dan, akhirnya, cuci otak mereka. Namun, satu korban bernama Takeshi Hongo(Hiroshi Fujioka) melarikan diri sebelum cuci otak akhir. Dengan akal yang waras nan nurani bersih, Hongo berjuang minions Shocker sebagai manusia bertemakan belalang iaitu Kamen Rider. Lain korban Shocker, jurugambar bebas Ichimonji Hayato, juga telah diberikan cyborg implan, tetapi diselamatkan oleh Kamen Rider daripada proses cuci otak untuk menjadi Kamen Rider 2. Dibantu oleh pasukan pengurus sukan lumba motor Tobei Tachibana dan agen FBI Kazuya Taki, para Penunggang Kamen bertempur di kedua-dua solo dan misi bekerjasama melawan Shocker dan Pengganti organisasi, Gel-Shocker.

Ni la dye Kamen Rider 1 dan Kamen Rider 2 yang menjadi peneraju lembaran Kamen Rider.

Kamen Rider kian diminati. Tak kira la berapa pown usia seseorang peminat Kamen Rider tu sendiri. Sejak permulaan kisah dorang ni, Adik Beradik Kamen Rider pun kian bertambah. Antara Kamen Rider yang wujud selepas diorang adalah Kamen Rider V3, Kamen Rider Black, Kamen Rider Black RX, banyak lagi lah smpai skang ni, the latest one is Kamen Rider W yang wujud selepas Kamen Rider Decade.


Ramai kan. Ni la dy wajah2 Kamen Rider yang wujud dari dulu sampai la skang ni. Yang besar skali tu Kamen Rider Decade.

dan yang ni pulak Kamen Rider W yang kian diminati. Episod dy kat Jepun ta abes agy aow.. Skang baru episod 40.

Amacam? Tertarik? Hehe. Kalau korang suke nak follow kisah2 diorang ni. Korang search la sendiri kat Youtube.

Thats all readers. Itu la serba sedikit info psl Kamen Rider yang aku boleh share kat korang. Kalu korang na tawu lebih lanjut tnye la Pak Cik Google( ikut mazhab dodol).

Adios readers!~

0 Bicara Yang Arif:

Post a Comment